6. ACTIVATIES,
EVENEMENTEN
& CAMPAGNES

We ondersteunen elk jaar honderden sport- en beweegevenementen in Vlaanderen, maar af en toe organiseren we ook zelf activiteiten, samen met verschillende partners.

‘Wie sport, die wint’, een campagne met de inslag van een meteoor

Om de schoolgaande jeugd op een leuke manier tot sporten aan te zetten, lanceerden we samen met MOEV (de sportondersteuner voor scholen) de campagne ‘Wie sport, die wint’. Metejoor maakte voor de campagne een hedendaagse cover van ‘Opzij Opzij Opzij’, te beluisteren op sociale media, streamingdiensten en in de cinemazaal.

Vlaamse kinderen en jongeren sporten en bewegen véél te weinig. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 80% van de schoolgaande jeugd de beweegnorm niet haalt. Het advies is dat jongeren tussen 6 en 17 jaar een uur matig tot intensief sporten per dag. Daarom is het noodzakelijk om hen te prikkelen om meer te sporten en te bewegen.

Gelukkig bestaat er al een uitgebreid aanbod aan sport- en beweegactiviteiten op en rond de school. Het is dus vooral een kwestie om de jongeren te motiveren om deel te nemen aan dat soort activiteiten.

Winnen met sport is zoveel meer dan alleen een wedstrijd winnen. Je kan er je lichamelijke conditie mee op peil houden, het is de ideale manier om vrienden te maken, om leerstof te verwerken en om het hoofd leeg te maken. Sporten op school is voor velen een opstap om ook na de schooluren een sportclub op te zoeken.

Smeerem

Niet de warmte wel de uv-index bepaalt wanneer je moet smeren.

Smeerem

Niet de warmte wel de uv-index bepaalt wanneer je moet smeren. Ook op koudere dagen kunnen zonnestralen erg gevaarlijk zijn voor een onbeschermde huid. Baseer je dus niet op de warmte om te bepalen wanneer en hoe vaak je je insmeert, maar op de UV-index. Dat was in 2022 de focus van onze #smeerem-campagne, met Goedele Liekens als nieuwe meter en Seppe Smits als nieuwe peter.

Ook op koudere dagen kunnen zonnestralen gevaarlijk zijn voor een onbeschermde huid. Dat komt omdat het de stand van de zon is, en niet de warmte die je voelt die haar kracht bepaalt, en zo ook het moment waarop je moet smeren. Die boodschap is belangrijk voor iedereen, maar zeker voor sporters die in het heetst van de strijd vergeten zich te beschermen tegen de zon, zo vinden Gezond Sporten, UZ Brussel, de VUB, Stichting tegen Kanker en Sport Vlaanderen. De vier gouden regels van de #smeerem-campagne: zoek de schaduw op; draag een T-shirt; gebruik factor-50-zonnecrème en check de uv-index. Alle gemeenten kregen van Sport Vlaanderen gratis dispensers met zonnecrème en campagnemateriaal.

De UV-index is een getal dat het effect van de sterkte van de zonnestraling op de onbeschermde huid weergeeft. Dat getal is de richtlijn die je moet volgen als je je huid wil beschermen. Uv-stralen zijn onze grootste vijand in de strijd tegen huidkanker. Zowat elk weerbericht vermeldt ondertussen overigens netjes de UV-index. Zelfs op een standaard-smartphone-weerapp kan je ze terugvinden. Vanaf UV-index 3 bescherm je best je huid. Met die sterkte van de zon kan je ervan uitgaan dat je onbeschermde huid verbrandt na een halfuur. Met een UV-index van 5 of 6 is dat al na een 20-tal minuten het geval.

Sporters zijn een belangrijke doelgroep in de strijd tegen huidkanker. Ze brengen vaak al van jongs af vele uren onbeschermd door in de zon. In de hitte van de strijd vergeten ze op tijd en voldoende te smeren. Omdat ze veel zweten, verdwijnt de zonnecrème ook sneller. Aan te raden is het voor sporters om waterafstotende zonnecrème met factor 50 te smeren.