5. TOPSPORT

Olympische Winterspelen, mét medailles en olympische diploma’s

De Olympische Winterspelen die van 4 tot 20 februari 2022 in Peking plaatsvonden, waren voor enkele Vlaamse topsporters een groot succes. Een gouden medaille voor Bart Swings op de massastart en een bronzen medaille voor shorttrackster Hanne Desmet in het snelschaatsen. Heuse krachttoeren, want voor het eerst sinds 1948 behaalden we twee olympische medailles op de winterspelen.

Olympisch diploma

Medailles waren niet de enige prijzen die de Vlaamse toppers wonnen. Zo behaalden Loena Hendrickx en Bart Swings een olympisch diploma voor hun achtste en zevende plaats in het kunstschaatsen en snelschaatsen. Hanne Desmet behaalde er zelfs twee voor haar vierde en vijfde plaats in de 1500 en 500 meter.

© BELGA

Ook de andere Vlaamse deelnemers en hun aandeel op de Spelen blijven niet onder de radar. Van de 19 deelnemers die Team Belgium telde, waren er maar liefst 12 Vlamingen. Twee deelnemers in het alpineskiën: Sam Maes en Dries Van den Broecke. In de bobslee zaten An Vannieuwenhuyse en Sara Aerts samen als de ‘Belgian Bullets’. In het schaatsen vonden we Sandrine Tas, Bart Swings en Mathias Vosté en voor het kunstschaatsen was dat Loena Hendrickx. In het shorttrack vertegenwoordigden Hanne en Stijn Desmet Vlaanderen en bij het skeleton was dat Kim Meylemans. Evy Poppe ten slotte presteerde binnen de categorie snowboard.

Naast de 19 Belgische deelnemers waren er nog twee (Vlaamse) reserves. Voor het aflossingsteam in het biatlon was dat Pjotr Dieleman en in het bobsleeteam Kelly Van Petegem.

Vooruitzichten

De eerstvolgende olympische uitdaging voor onze topsporters zijn de Olympische Zomerspelen van 2024 in Parijs. Voor de volgende Olympische Winterspelen zal het nog even wachten zijn tot 2026 in gastlocaties Milaan en Cortina d’Ampezzo in Italië. Hopelijk doen onze Vlaamse sporters het even goed, of zelf nog beter dan in de vorige editie.

Vlaamse Sportjuwelen 2022

Remco Evenepoel is de trotse winnaar van het Vlaams Sportjuweel voor de Beste Topsportprestatie 2022. De prijs (een gloednieuwe trofee) werd uitgereikt door Vlaams minister van Sport Ben Weyts tijdens de award show van de Vlaamse Sportjuwelen in de Docks Dome in Brussel.

Remco Evenepoel volgt op de erelijst de Red Lions op. De andere Vlaamse Sportjuwelen waren voor Jelle Spruyt (Topsportcoach 2022), de coach van Bart Swings, voor Maarten Thysen (Topsportversterker 2022) en voor Football Girls Leuven (Warmste Sportinitiatief 2022). De Vlaamse Sportprijzen heten vanaf dit jaar de Vlaamse Sportjuwelen.

Topsport
coach 2022

Het Vlaams Sportjuweel voor Topsportcoach 2022 is voor de coach die zijn of haar topsporter(s) naar de grootste prestaties stuwde.

Deze prijs was voor Jelle Spruyt, de coach die Bart Swings van de sporthal in Heverlee naar de wereldtop op skeelers én op het ijs begeleidde. Hij maakt de jaarplanning op en bewaakt de trainingsinhoud. Op strategisch vlak analyseert hij samen met Swings de tegenstand om tot de beste scenario’s te komen voor succes in de massastart. De andere genomineerden waren Mark Littlejohn (coach van zeilsters Emma Plasschaert en Eline Verstraelen) en Fernando Oliva (coach van meerkampster Noor Vidts). Jelle Spruyt volgt op de erelijst Shane McLeod op.

Jelle Spruyt

Topsportcoach 2022

Warmste Sportinitiatief 2022

Het Vlaams Sportjuweel voor het Warmste Sportinitiatief 2022 is voor een initiatief dat mensen in beweging zet en hen tegelijk samenbrengt, maatschappelijk vooruithelpt of het sociale weefsel in de buurt versterkt.

Het winnende sportinitiatief werd Football Girls Leuven (FGL). FGL geeft elk meisje uit Leuven en omstreken de kans om te voetballen. De club probeert alle financiële, sportieve en logistieke drempels uit de weg te ruimen, zodat niemand buitenspel staat. De andere finalisten waren Sportclub Boezjeern uit Eeklo en Triple Challenge uit Gent. Sportclub Boezjeern is een inclusieve sportclub voor volwassenen, met extra aandacht voor kwetsbare mensen. Ze zetten in op een laagdrempelig en gevarieerd sportaanbod, van petanque tot badminton. Triple Challenge streeft dan weer bij elke sportactiviteit naar positieve impact op drie niveaus: gezondheid, samenleving en planeet. Football Girls Leuven was de opvolger van Sportaround op de erelijst, dat in 2021 tot het allereerste Warmste Sportinitiatief werd verkozen.

Ook dit jaar werd er een publieksstemming georganiseerd. De publieksstemmen tellen mee voor een derde van het eindtotaal voor de drie topsportprijzen, en voor de totale score van het Warmste Sportinitiatief.

Football Girls Leuven

Warmste Sportinitiatief 2022

Extra middelen voor Vlaamse topsporters in de aanloop naar Parijs 2024

Vlaams minister van Sport Ben Weyts investeert vanaf nu elk jaar 1 miljoen euro extra in topsporters. Dat komt bovenop het jaarlijkse budget van bijna 27 miljoen euro voor topsport. De extra middelen gaan onder meer naar extra omkadering, hogere lonen om de beste coaches te betalen en naar een uitbreiding van het aantal topsporters met contractuele ondersteuning, aangezien steeds meer elitesporters en beloftevolle jongeren voldoen aan de doelstellingen.

Met de bijna 27 miljoen euro die Vlaanderen jaarlijks al investeerde in topsport was het budget al met 2 miljoen euro vermeerderd ten opzichte van de vorige regeerperiode en zo groter dan ooit. Daar komt nu nog 1 miljoen bovenop, met een totaalbudget van 28 miljoen euro. Tegelijkertijd waren de keuzes nooit duidelijker en zorgvuldiger dan nu. We zetten resoluut in op topsporters die mondiaal top 8 halen. Dat Vlaamse topsportbeleid werpt vruchten af. Vlaamse topsporters zetten ongelofelijke prestaties neer op internationale toernooien. Op de vorige Olympische Spelen (in Tokio) behaalden topsporters met vooral Vlaamse steun 6 van de 7 medailles en 27 van de 29 olympische diploma’s.

Onze ambities blijven groot, net zoals de medaillehonger. Het extra miljoen euro dat er nu jaarlijks bij komt, zal besteed worden aan bijvoorbeeld stages en de omkadering door fysiotherapeuten, diëtisten en psychologen. Net zoals er meer middelen zullen gaan naar de lonen van de topsportcoaches, want zeker in mondiale sporten is de internationale concurrentie messcherp.

Topsporters die hun doelstellingen niet halen en daardoor (tijdelijk) zonder profcontract verder moeten, bieden we het ‘Profparcours’ als vangnet. In samenwerking met de VDAB geven we de sporters de mogelijkheid om in twee jaar tijd opnieuw de aansluiting te vinden met de wereldtop 8, of onder contract te raken in een commercieel circuit (via club of ploeg). Het ‘zwarte gat’ proberen we volledig te vermijden met ons doorgedreven traject ‘carrièrebegeleiding’. Daar zetten we samen met het Sociaal Fonds voor de Sport begeleiding, experten en opleiding ter beschikking van de topsporters, waardoor ze na de topsport een succesvolle carrière kunnen nastreven.

In ruil voor al deze steun nemen de topsporters hun maatschappelijke rol meer dan ooit op, door bijvoorbeeld sportkampen op sportclubs te bezoeken of het uithangbord te zijn van maatschappelijk relevante campagnes. Vlaanderen vraagt aan de atleten om een viertal van dit soort bezoeken per jaar af te leggen op momenten dat hun topsportprogramma dat toelaat.