VOORWOORD

Duurzamer denken, bewegen en sporten

2022 werd een bijzonder mooi sportjaar, waarin alle sport- en beweegactiviteiten zoals vanouds weer konden doorgaan. Een zorgeloos jaar was het dan weer niet. Corona was in 2022 nog niet goed en wel uit het zicht verdwenen of we kregen te maken met een energiecrisis. Dat maakte nog maar eens duidelijk dat we duurzamer moeten gaan denken, bewegen en sporten.

Met onze centra willen we het voortouw nemen en stap voor stap verduurzamen, en daarvoor zijn er investeringen nodig. In 2022 openden we onder andere een nieuw watersportcomplex in Nieuwpoort, begonnen de werken aan een nieuw skatepark in Hofstade en startten we met de aanleg van de piste van een gloednieuw wielercomplex in Heusden-Zolder. Daarnaast stelden we ook weer duurzame groepsaankopen ter beschikking en investeerden we in heel wat bovenlokale (top)sportinfrastructuur. Met de Green Deal Sportdomeinen willen we dan weer alle sportdomeinen in Vlaanderen duurzamer maken.

Daarnaast kampten de Vlaamse sportclubs, ondanks een stijgend aantal gediplomeerde trainers, met een trainerstekort. Met Sport Vlaanderen deden we er opnieuw alles aan om onze sportclubs zo goed mogelijk te ondersteunen. Enerzijds via directe energiesteun, en anderzijds via heel wat investeringen en initiatieven om meer trainers naar de sport te krijgen en te behouden. Die focus op meer trainers begint bij de opleiding. In 2022 werkte de Vlaamse Trainersschool (VTS) een nieuw opleidingsmodel uit, om meer dan ooit laagdrempelig en op maat te kunnen werken.

Tot slot hebben we op internationaal vlak mooie prestaties geleverd. De Vlaamse topsportindex stond nooit zo hoog als in 2022 en de Olympische Winterspelen waren de succesvolste ooit.

Bedankt aan alle collega’s en partners uit de Vlaamse sportsector voor de inspanningen om ons in 2022 allemaal in beweging te zetten en ook onze topsporters op wereldniveau te laten presteren. Het doet ons alvast dromen van prachtresultaten op de Olympische Spelen van 2024 in Parijs.

Onze cijfers in
realtime-dashboards