6. Ook nog in 2023

Subsidies leermobiliteit

Sinds 2023 wordt het deel van de Erasmus+ middelen voor sport die te maken hebben met leermobiliteit beheerd door EPOS. Ze zijn hiervoor als nationaal agentschap aangesteld door ons en worden bijgestaan door EU Sport Link.

Deze Europese middelen voor leermobiliteit laten toe om op een heel laagdrempelige manier fysieke uitwisselingen met buitenlandse organisaties op touw te zetten. Je kan het gerust vergelijken met het bekende “op Erasmus gaan” bij studenten. De doelgroepen hiervoor zijn in de eerste plaats vrijwilligers, coaches, staf of andere personen die zich inzetten voor de sportsector.

Sportbedrijf-Awards

De eerste editie van de Sportbedrijf-Awards, waarbij we bedrijven belonen die uitblinken met een kwaliteitsvol sport- en beweegbeleid, vond plaats op 8 mei 2023 en werd gehost door Maarten Vangramberen en Evy Gruyaert. In totaal werden vijf awards uitgereikt in verschillende categorieën, waarbij onderscheid werd gemaakt tussen profit- en non-profitbedrijven en verder opgedeeld op basis van de grootte van het bedrijf.

150ste Label Sportbedrijf

Steeds meer werknemers willen graag sporten en bewegen, zo blijkt uit de Sport- en Beweegscans die we bij Sport Vlaanderen de laatste jaren lieten afnemen bij bijna 45.000 werknemers uit 410 bedrijven. Daarin zien we heel wat positieve evoluties. Zo steeg de intentie om meer te sporten van 74% in 2020 naar 84% in 2023. Het aandeel werknemers dat zich op eigen kracht actief verplaatst naar het werk is gestegen van 21% vlak voor de coronacrisis naar 29% vandaag. Maar liefst 71% van de werknemers zou graag actief en op eigen kracht naar het werk komen – vlak voor de coronacrisis was dat 49%.

De Sportzomer

Een zomer vol sport, spel en plezier aan de kust met het hele gezin? Dat is De Sportzomer! Tijdens de maanden juli en augustus kon je ons ook in 2023 in acht kustgemeentes spotten op de zeedijk, op het strand en in de zee. Samen met maar liefst 37 sportfederaties zorgden we voor een ruim aanbod van bekende en minder bekende sporten.

Herbeleef de Sporzomer van 2023

K3 RUN&FUN

Sport Vlaanderen Hofstade vormde op zondag 17 september 2023 voor de derde keer het decor van de K3 RUN&FUN. Het werd opnieuw een dag vol sport en plezier voor jong en oud. Voor het eerst

liepen ook kinderen vanaf 4 jaar mee op een heus Multimoveparcours. De kinderen konden ook genieten van heel wat randanimatie en kennismaken met allerlei andere sporten bij de 23 aanwezige Vlaamse sportfederaties.

Recordeditie Vlaamse Loopweken

Voor het eerst kwamen meer dan 300.000 leerlingen uit basis- en secundair onderwijs aan de start van een loopevenement in het kader van de Vlaamse loopweken voor scholen, een initiatief dat we jaarlijks met MOEV organiseren tussen half september en

half oktober.

­­­Naar de hoofdstukken