1. Infrastructuur trekt een spurtje

We investeren fors in betere sportinfrastructuur in Vlaanderen. In 2023 openden we met de velodroom in Heusden-Zolder zelfs een nieuw centrum van Sport Vlaanderen. We blijven ook werk maken van nieuwe en betere routestructuren zodat er overal in Vlaanderen beweegmogelijkheden zijn.

We werken aan onze Centers of Excellence

Opening Sport Vlaanderen Heusden-Zolder Velodroom Limburg

In oktober 2023 openden we een nieuw centrum: de gloednieuwe velodroom in Heusden-Zolder. Het multidisciplinaire sportcomplex herbergt een state-of-the-art, overdekte, olympische wielerbaan, en daarnaast ook een gymnastiekhal, fitness, inspanningslab, een medisch centrum, vier sportvelden en een sportcafé.

Waar totnogtoe het zenuwcentrum voor het pistewielrennen in Gent lag, biedt de velodroom in Heusden-Zolder een bereikbaar alternatief voor al wie ten oosten van de as Antwerpen-Brussel woont. Het is een ideaal trainingscentrum voor professionele baanwielrenners en een opleidingscentrum voor jonge talenten, maar ook de recreatiewielrenner, met of zonder beperking, kan dagelijks komen genieten van de infrastructuur.

De velodroom wordt de uitvalsbasis van de Belgische delegatie baanwielrenners in hun voorbereiding op de Olympische Spelen in Parijs 2024. De piste voldoet aan de UCI-normen, waardoor er ook grote kampioenschappen, zoals EK’s en WK’s, kunnen georganiseerd worden. De vaste tribune van de Velodroom telt 1000 zitplaatsen. Op het middenplein is er bij topevenementen plaats voor 1750 toeschouwers en met mobiele tribunes kan de capaciteit met 1000 zitplaatsen

uitgebreid worden.

Sport Vlaanderen Genk breidt uit met dirt-jumpparcours

De Vlaamse minister van Sport investeert via Sport Vlaanderen 121.000 euro in een dirt-jumpparcours in Genk. De vraag naar legale terreinen voor deze opkomende sport neemt immers sterk toe. Het domein van Sport Vlaanderen in Genk bleek de ideale locatie, na eerdere succesvolle projecten, zoals de aanleg van twee dryslopes, kunstmatige pistes voor snowboarders en verschillende mountainbikeparcours. Het wordt een uitdagend dirt-jumpparcours vol heuvels en hindernissen, ideaal voor elke mountainbike-liefhebber.

Skatepark Hofstade

In mei 2022 stelden we onze plannen van het nieuwe skatepark in Hofstade voor. In november 2023 kreeg olympisch skater Lore Bruggeman er symbolisch de sleutels van overhandigd en konden onze topskaters er beginnen trainen.

Vlaanderen investeerde € 3,3 miljoen om een oud zwembad om te toveren tot een nieuwe  trekpleister waar zowel recreatieve skaters als topsporters hun opkomende sport kunnen beoefenen.

De skatesport is aan een opmars bezig in Vlaanderen. In 2019 telde Skate Vlaanderen slechts twee clubs met samen 134 leden. Vandaag zijn er al 14 clubs met in totaal 1512 leden. Met onder andere Lore Bruggeman en Noah De Jaeger heeft Vlaanderen ook skatetalent in huis dat kan aantreden op grote toernooien én op de Olympische Spelen. Tot nu toe moesten onze topskaters voor een gepaste trainingsaccommodatie vaak naar het buitenland. In eigen land misten zij vaak de juiste skate-infrastructuur om zich voor te bereiden op internationale wedstrijden.

­­­Naar de hoofdstukken

3. Een veilige sportomgeving