1. Infrastructuur trekt een spurtje

Herentals verwarmt met drinkwater

Sport Vlaanderen zal vanaf de winter van 2024 zijn sporthal en kleedkamers in Herentals verwarmen met warmte uit het drinkwater dat naast de deur door waterbedrijf Pidpa wordt geproduceerd. De oude gasverwarming van de sporthal maakte plaats voor moderne en groene warmtepompen. Vlaanderen investeerde hier 3 miljoen, maar helpt zo straks wel besparen op de energiefactuur én onze ecologische voetafdruk verkleinen. De centra van Sport Vlaanderen worden stap voor stap onafhankelijker van fossiele brandstoffen.

Groepsaankopen voor sportinfrastructuur

Plan je een aankoop van sportinfrastructuur die past binnen thema's als energie, klimaat of sportieve publieke ruimte? Bekijk dan zeker eerst de beschikbare groepsaankopen. Op deze manier zetten we samen de Vlaamse Sportspurt verder, een inhaalbeweging op het vlak van kwalitatieve sportinfrastructuur.

Routestructuren

Hoffelijkheid gespot

Elke dag (her)ontdekken Vlamingen het plezier van sporten en bewegen in de natuur. Dat zorgt ervoor dat wandelaars, lopers, fietsers en ruiters elkaar op heel wat locaties tegenkomen, elk op een eigen tempo en met andere sportnoden en -wensen. Op drukke momenten kan dat weleens tot spanningen leiden. Daarom lanceerden we samen met het Agentschap voor Natuur en Bos en de sportfederaties Cycling Vlaanderen, de Vlaamse Wielrijdersbond, de Vlaamse Atletiekliga, Wandelsport Vlaanderen, Paardensport Vlaanderen en de Landelijke Rijvereniging een oproep: Wees hoffelijk en gun elkaar het plezier van bewegen in de natuur.

Nieuwe Multimovepaden in Herselt en Maldegem

Met Multimove helpen we kinderen tussen 3 en 8 jaar met de ontwikkeling van hun motorische vaardigheden. Een goede motorische ontwikkeling zorgt ervoor dat kinderen ook op latere leeftijd actief blijven. De rode draad doorheen alle Multimove-initiatieven zijn de 12 motorische basisvaardigheden: dribbelen, glijden, heffen en dragen, klimmen, roteren, slaan, springen en landen, trappen, trekken en duwen, vangen en werpen, wandelen en lopen, en zwaaien. Een van deze initiatieven zijn de Multimovepaden, verspreid over Vlaanderen.