4. Onderzoek & innovatie

Bij Sport Vlaanderen zijn we ervan overtuigd dat we - om mensen nu en in de toekomst duurzaam aan het sporten en bewegen te krijgen - blijvend moeten inzetten op de innovatie van het sport- en beweegaanbod.

1200 sportprofessionals en sportstudenten op #SIC2023

Op 19 oktober 2023 verzamelde de sportsector op het Sportinnovatiecongres, in en rond de topsporthal van Sport Vlaanderen Gent. We toonden er hoe de Vlaamse en Europese sportsector innovatie inzet om drempels te verlagen die mensen ervan weerhouden om te sporten. Het Sportinnovatiecongres is dé niet te missen afspraak voor iedereen die mee wil zijn met de laatste ontwikkelingen in de sportsector, kennis wil uitwisselen en innovaties zelf wil beleven. Ook het grootste innovatiekamp voor sportstudenten vond plaats tijdens #SIC2023 en was helemaal volzet. Met zo’n 1200 aanwezige sportprofessionals was het congres volledig uitverkocht.

Kennis- en beleefdag augmented reality (AR)

Bij AR-technologie worden elementen digitaal toegevoegd aan een live – direct of indirect – beeld van de werkelijkheid. Er bestaan zowel in Vlaanderen als daarbuiten al heel wat interessante sport- en beweegtoepassingen met augmented reality, en de mogelijkheden ervan om de sportbeleving te vergroten lijken eindeloos. De technologie wordt steeds laagdrempeliger, waardoor er ook voor sportfederaties, -diensten of -organisaties mogelijkheden zijn om augmented reality in te zetten om hun werking te verbeteren of hun aanbod te vergroten. Daarom organiseerden we in maart 2023 een kennis- en beleefdag over de technologie, op maat van de sportsector.

­­Lees meer

Trefballen in AR in Sport Vlaanderen Brugge

Samen met Howest openden we een gloednieuwe Hado-arena op de Sportinnovatiecampus in Sport Vlaanderen Brugge. Hado is een intensieve en strategische 3x3-versie van trefbal, die je speelt met behulp van augmented reality (AR). Het is een unieke, toegankelijke en leuke exergame (een combinatie van fysieke inspanning en gaming) uit Japan, en de eerste teamsport in AR waar er al EK’s en WK’s van georganiseerd worden. We geloven in het potentieel van Hado om exergaming bekender en populairder te maken en openen daarom een Hado-arena in Brugge. Het is de nieuwste toevoeging aan het innovatieve sport- en beweegaanbod van de Sportscube for Active Gaming, de eerste exergaming-hal van het land, waar je samen met vrienden, familie en collega’s kan komen gamen terwijl je je in het zweet werkt.